maandag 8 april 2013

Aanvang.

mijn eigen vormtekenboekje, met ideeën, aantekeningen en waarnemingen.


Juf ben ik......het kon niet anders.
Kind van een schoolmeester en een kleuterjuf.  Hij is inmiddels bijna 83, zij is eind 2011 overleden, 75 jaar.
Ouders die hun kind, al dan niet met zorg, volgden en vrij lieten in de keuzes die zij maakte.
En dat kind koos, na de reguliere Pedagogische Academie voor de Vrijeschool.
Ik koos voor de sfeer, voor het warme, voor de kleuren en werd geconfronteerd met al het gedachtegoed achter die uiterlijkheden. En dat viel niet mee. Ik bewoog mee, zwom terug, nam afstand en sprong dan toch maar weer in het diepe.

Inmiddels is dat bijna 30 jaar geleden.

In die tijd kon je nog een herscholingsjaar doen, aan de Vrije PA aan de Choisyweg in Zeist.
Bekijk vooral dat woord: Herscholing.....Dat wat ik had geleerd, was niet zoals het moest zijn....ik moest her-geschoold worden. Dat waren nog eens tijden.
Na dat jaar besloot ik dat ik in een boekwinkel wilde werken, voor mij geen Vrijeschool meer.

Maar ja, het kriebelde toch, ik bleef lezen en ging toch op een Vrijeschool werken. Eerst in Almelo, later op de ZMLK-school van de Michaëlshoeve (nu de Lans). Mijn oudste twee kinderen groeiden er op en toen vertokken we in 1990 naar het Noorden van het land, naar OlmenEs in Appelscha.

Al die jaren bleef dus het contact met de antroposofie.

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom mijn voorliefde lag bij vakken als vormtekenen en handwerken.
Soms denk ik wel eens dat het komt doordat Rudolf Steiner daar niet zoveel over geschreven heeft.
Het vak vormtekenen is eigenlijk pas in de jaren '70 echt van de grond gekomen.
Steiner zei er wel dingen over, maar het is nooit tot een systematisch leerplan gekomen.
Achteraf besef ik me ook pas dat het boek dat ik in de tachtiger jaren aanschafte  pas 15 jaar nadat vormtekenen een vak werd geschreven is. Hoe jong was het vak dan eigenlijk. Jong....en dus in beweging.
Daar houd ik van.

Ik deel met jullie mijn gedachten over het vak vormtekenen.
Ik houd van dat vak, zie wat het met kinderen doet, wat je aan hun werk kunt aflezen.
Een tijdlang heb ik gelopen met het idee dat dit nu werkelijk een vak is, dat je zo zou kunnen implementeren in het reguliere onderwijs, maar ik ben geen boekenschrijver. Ik maakte een begin, maar een boek met kop en staart werd het nooit. Ik ben een schrijvende denker en geen gestructureerde schrijver. Nu eens die kant op, dan weer de andere.


Dit is een begin........en hoe het worden gaat? Ik kan het je werkelijk niet vertellen.
Het lijkt me leuk om gewoon bij het begin te beginnen.....jullie mee te nemen en dan hoop ik dat je met me mee- tekent en mee-beweegt.

3 opmerkingen:

  1. Wat mooi Madelief... zie het nu pas! Hoef ik je niet te volgen....? Heb je deze blog gekoppeld aan je ander? Hier kom ik de 'Juf' tegen... Leuk!!
    groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed initiatief Madelief. Voor veel ouders bijzonder om de achtergronden van het vormtekenen te kunnen doorgronden. Heel mooi.
    (weet je dat Peter Giessen een bundel heeft gemaakt; Vormtekenen = ook heel mooi)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bundel van Peter heb ik vorig zomer gekocht. Toch heb ik in de klas nog niet 1 keer gedaan. ik weet niet goed hoe ik een les moet beginnen, wat ik moet zeggen....(regulier, groep 3) Ik heb Academie voor Ouders gevolgd bij Jan en ga in elke zomervakantie naar Zutphen. Vrije school trekt me heel erg, maar de afstand/ reistijd is veel te groot. Zit nu ook goed op mijn plekje.
    Ik ga je blog zeker volgen
    Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen