zondag 1 december 2013

What's the point?

Over vormtekenen in klas 4.




In de vierde klas leren de kinderen vormen te vlechten. De lijnen gaan wisselend onder-boven.
De vormen worden steeds ingewikkelder en je kunt deze op twee manieren presenteren.

Je kunt, samen met de kinderen een vorm analyseren. Welke lijnen zouden je kunnen helpen om tot de juiste vorm te komen? Kun je van punt naar punt werken? Welke punten zou je dan moeten zetten?

Je kunt ook punten aangeven en vanuit de beweging om die punten heen de vorm tot stand laten komen.

Voor beiden is iets te zeggen, ik zou ze afwisselen. Daarmee kom je ook tegemoet aan de verschillende typen kinderen.
Voor sommige kinderen is het fijn om in de ruimte te bewegen en zo de vorm in je lijf te voelen. Voor anderen is een analytische benadering fijner omdat ze dan makkelijker 'grip' krijgen op de vorm.

Deze vorm is afgelopen week gemaakt.
De kinderen kennen de vijfster. Ze weten precies waar de punten moeten komen.

We beginnen met een cirkel, zetten daarbuiten de punten van de vijfster en bespreken of het handig is om nog een hulplijn te hebben......een kleine cirkel in het midden lijkt handig. En dat doen we.

Gaandeweg het tekenen kun je altijd lijnen bijwerken en soms blijf je dat een beetje zien. Dat is niet erg....
Bij een vorm als deze moet het vlechten extra aandacht krijgen, maar zelf als er ergens een foutje zit, kun je nog blij zijn met het resultaat.

Dus met een cirkel, de punten van de vijfster daarbuiten en een kleinere cirkel in het midden komen we tot deze vorm:







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen