dinsdag 10 september 2013

CIRKELS.....klas 2 en klas 4. Dezelfde opdracht.





De oervormen oefen je in alle klassen. Een mooie cirkel tekenen is niet eenvoudig en goed kijken en vol vertrouwen tekenen kan niet genoeg geoefend worden.

Ik moet altijd denken aan het verhaal van de stenen in de glazen pot als ik deze opdracht doe. Dat verhaal vertel ik de kinderen om de opdracht duidelijk te maken.

Hoe een wijs man voor een klas leerlingen stond en een glazen pot liet zien. Hij schikte daar dikke stenen in en toen hij het hele glas had gevuld vroeg hij zijn leerlingen:' Is het glas nu vol?' Dat beaamden ze allemaal. Onder zijn tafel pakte hij een pot met kleine kiezels. Hij gooide die ook in de pot en de kiezels vulden de kleine ruimtes tussen de grote stenen. 'Is het glas dan nu vol?' Weer antwoordden de leerlingen met een volmondig 'JA'.  Toen nam hij een schaal zand en schudde ook die leeg boven het glas. Tussen alle stenen vulde het zand de overige kleine ruimtes.......Dit verhaal heb ik gebruikt toen ik deze les in klas 2 en klas 4 gaf. Het kan ook zonder. Van belang is wel dat ze van groot naar klein werken.
Het verhaal gaat nog verder, maar de clou vind ik niet het sterkste punt. Het wordt vaak gebruikt tijdens coachingstrajecten, google er maar eens op.....

De kinderen beginnen met een grote cirkel. Je zou ze een vierkant papier kunnen geven (dat deed ik in klas 2), omdat het dan eenvoudiger is een cirkel te maken.Als die cirkel helemaal af is (dus rond en rond en steeds maar weer) vertel je het verhaal van de glazen pot en laat je de cirkel vullen met grote cirkels. Je vertelt erbij dat elke cirkel net zo mooi rond moet worden als de buitencirkel en ze goed moeten kijken naar de verdeling.En.....ze mogen elkaar niet raken.
Dan begint je observatie. Het ene kind tekent lukraak cirkels, het andere kan maar niet loskomen van de rand en plakt in eerste instantie alle cirkels aan de kant. Een ander twijfelt........begint groot maar wordt al snel kleiner, bang dat er niet genoeg in de cirkel past.
De achtergrond mag gekleurd. Misschien zelfs wel met een mooie regenboogrand......
De beweging is belangrijk in deze opdracht. Door steeds die grote cirkel opnieuw te maken kun je een beetje sleutelen aan de vorm.

Uit klas 2:
Stevigheid en ook humor. Zie je die hele kleine cirkels aan de linker
kant? Ze moest er zelf om lachen. 'Dat is het zand juf!'

Een heerlijke opdracht voor kinderen die veel moeilijk vinden.




Hier zie je goed hoe de eerste lijn misschien niet helemaal goed was,
maar de vorm prachtig gecorrigeerd is. Volledig in de beweging.

Een nieuw kind in de klas. De beweging komt, ik zie het.

Dit noem ik beweegopdrachten. De cirkel wordt keer op keer overgetrokken. De kinderen blijven in de cirkelbeweging en daar genieten ze van. Ook in klas 4. Kijk maar. Omdat dit mijn eigen klas is, had ik meer tijd het proces te fotograferen, ze zijn die juf met haar toestel inmiddels ook wel een beetje gewend. In de andere klas moest ik het proces nog veel meer begeleiden.
Eerst de grootste cirkels.......



Ook hier zie je hoe de cirkel geperfectioneerd is.


Dit kind mag de ruimte nog best meer vullen......en dat klopt ook in zijn
dagelijkse aanwezigheid.

Een ander vult de ruimte geheel......



Vormtekenen vraagt om beweging. Beweging die tot stilstand komt. Het is oefening die kunst baart, dat zie je naar mijn idee prachtig. Klas 2 en klas 4......wat een groei.

Aanvullende ideeën.
- Je zou in de cirkels nieuwe cirkels kunnen laten tekenen. Er zijn kinderen die dan niet meer kunnen stoppen....
- Je zou de cirkels een volgende les kunnen laten inkleuren met waterverf of ecoline. (zulke opdrachten doe ik meestal niet klassikaal, maar aan een werktafel waar een aantal kinderen tegelijk aan het werk zijn.)
- Met ecoline gekleurd kun je de tekening van een laagje (sla)olie voorzien en er lantarens van maken.(Dan moet je geen vierkante vellen, maar originele tekenvellen voor gebruiken en slechts één of twee oude penselen gebruiken ;-))



1 opmerking: