maandag 2 september 2013

Klas4. Een schilder-vormteken-combi.

De kinderen en hun Filia......
Inmiddels zijn er twee dozen gevallen en zijn er al wat krijtje gebroken. Met grote schrikogen komen ze dat vertellen. Het is niet anders........

Vorige week vroegen ze wat ze eigenlijk met hun witte krijtje konden en ik opperde dat op gekleurd papier juist dat wit heel goed van pas komt.
En dus hebben we afgelopen vrijdag geschilderd. Eigenlijk een beetje de vorm die we deze week dan zouden gebruiken voor het vormtekenen.

De kinderen mochten hun papier opzetten in één kleur (de twee gelen, de twee roden of de twee blauwen) Daarna kozen ze een andere kleur en die gebruikten ze voor het grof opzetten van de vorm. Ik deed het met krijt mee op het schoolbord.



Met opzet laat ik ook een aantal uitgelopen resultaten zien. Die zijn erg nat geschilderd, maar voor de vorm die we vandaag maakten, maakt dat niet uit. Dat maakt het zelfs wel bijzonder.

De vorm kwam op het bord en de kinderen moesten eerst goed kijken hoe ze die nu op hun papier zouden gaan maken. Het kon best zijn dat je niet helemaal binnen de kleuren zou blijven, dat gaf niets.
Ze gingen aan het werk en eigenlijk hoefde ik niet zoveel te doen.
Zo hier en daar helpen met vlechten ('Juf, ik heb een foutje en kan het niet vinden!')

'Juf, mijn vierkant wordt een dropje'......Maar het klopt wel.

'Juf, ik krijg 'm er niet helemaal op'. Kunstig vond ik dat......

De resultaten zijn prachtig. Een aantal kinderen heeft een tweede rand met wit gemaakt, maar dat deed lang niet iedereen. 
Een leuke opdracht om vaker te herhalen......



'Juf, mijn onder-boven klopt niet helemaal'. Wat goed dat je dat zelf ziet, daar leer je het meest van.



Zijn tekening leek wel licht te geven. Prachtige kleuren!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten