vrijdag 7 februari 2014

Over bolletjes, spiegelen in klas 2

De natuur geeft talloze thema's voor mooie spiegelopdrachten.
Pompoenen in de herfst, sneeuwkristallen in de winter en nu de bolletjes die hun groen al boven de grond laten uitpiepen.

Het is geen ingewikkelde opdracht en hoewel de foto's niet van de allerbeste kwaliteit zijn, kun je wel zien hoe de opbouw is.
De binnenste schil van de bol, wordt het buitenste bloemblad. Dat vraagt wakkerheid van de kinderen , maar geeft ook groot plezier.
Hoe precies en nauwkeurig dit kind ook werkte......zie je dat binnen hier binnen blijft? En buiten blijft buiten.....
Er is zo nauwkeurig gewerkt dat er niet eens tijd overbleef voor de bloemen en de achtergrond. En dus hebben we het er even over, maar prijs ik de nauwkeurigheid.


Wanneer het grote werk gedaan is, mogen ze hun bolletje tot bloei laten komen, als ze dat willen.
De achtergrond mag gekleurd worden.
Dit is een vorm die je ook zou kunnen lopen in de zaal.
Twee aan twee lopen de kinderen de vorm, beginnend bij de buitenste schil, die de binnenste blaadjes worden. 
De laatste twee maken in het begin een kleine boog, maar lopen op het laatst het meest naar buiten.
Vormtekeningen lopen is voor een vakleerkracht ingewikkeld (nou ja dat vind ik dan)
Je moet naar de zaal, wilt daar een korte duidelijke les geven......
voor de meest beweeglijke kinderen is dat een grote uitdaging.
Niet wegfladderen en erbij blijven.



Hoe verschillend kun je denken over vormtekenen.
Wanneer ik het boek van P eter G iesen bekijk, zie ik de meest ingewikkelde spiegelvormen.
Allemaal lijnen die elkaar kruisen, veel krullen en hoeken.
Persoonlijk zie ik  het een tweede klas niet doen, hoewel je het als extra uitdaging voor de vormteken-slimme kinderen zou kunnen gebruiken.

Het vak vormtekenen ligt niet vast. Er zijn geen vaststaande wetten en regels. Er is een leerplan en daarmee kun je goed uit de voeten. Spiegelen doe je vanaf de tweede klas omdat het te maken heeft met het Lateraliseren van de kinderen. Links/rechts moet nu echt een vaste plek krijgen. Dat is van belang voor het goed kunnen leren. De EU moet niet langer UE kunnen zijn. De 'd'  niet langer de 'b'. Een goede lateralisatie is van belang voor een duidelijke taakverdeling in het hoofd.
Naast het spiegelen kun je ook steeds weer teruggrijpen op de oervormen als cirkel, vierkant, driehoek, lemniscaat of spiraal. Oog-hand-coördinatie, waarnemen, kleurgevoel ontwikkelen, denken....
Het zou een prachtig vak zijn op  elke school en daar heb ik vaak over nagedacht.
Kinderen uit het reguliere onderwijs die pas later bij ons op school komen hebben over het algemeen echt een inhaalslag te maken als het op vormtekenen aankomt.


Zonnebloem, pompoen, voorjaarsbolletjes.....wie heeft er nog meer ideeën?
Kijk eens met andere ogen naar je broccoli, naar de binnenkant van een bietje of naar het hart van een tulp. ik noem maar iets.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk aan een ui. Of is dat geen goed voorbeeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij is het een levensboom...onder-bovenaards........heel erg mooi en zo kleurrijk
    en ik ........Madellief-lief, moet dapper zijn om te overleven.
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen