zondag 8 februari 2015

Klas 5, free-hand geometry

Het leerplan vormtekenen staat niet vast, al zijn er wel algemene richtlijnen.
Ik zie dat ook op Pinterest, in de VS doen ze sommige dingen eerder.
In Frankrijk ook. Dat vind ik fijn.
Een vorm is een tot stilstand gekomen beweging, maar laten we vooral
beweeglijk blijven als het over vormtekenen gaat.

Het vormtekenen mondt uit in de meetkunde in klas 6 zou je kunnen zeggen.
Met Geo-driehoek en passer gaan kinderen construeren wat ze al die jaren uit de hand hebben getekend.
In klas 5 zie je op Pinterest veel 'free-hand-geometry'. Dat zie je in Nederland niet zoveel terug, maar ik heb een paar wakkere en goede vormtekenaars en geef vaak simpele opdrachten met een groots effect.
Kinderen worden er blij van, gaan diepte zien door lijngebruik en hun fantasie wordt geprikkeld omdat je door kleurgebruik totaal verschillende uitwerkingen krijgt.

Hier zo'n opdracht.
Ik heb de papieren smaller gesneden dan het geijkte tekenpapier-formaat.
Dat biedt ook uitdaging.....een ander formaat papier.
Ze mochten vouwen, maar ook een horizontale en verticaal kruisende lijn uit de hand tekenen.





We hadden eerder iets soortgelijks gedaan, maar nu was de essentie dat alle lijnen op hetzelfde horizontale punt moesten uitkomen.
En nee.....het is niet met een liniaal gedaan.




De verticale lijn is steeds in stukken verdeeld. Dus eerst een punt boven en beneden, dan dat stuk in tweeën delen. Dan de twee helften in twee delen en zo verder. 

Differentiatie?
Nou kijk.........


10 opmerkingen:

  1. Op mijn blog vrijeschoolachtergornden heb ik een link naar je blog toegevoegd (zie via rechterkolom onder blogroll: meer links) Ook bij de diverse artikelen over vormtekenen.
    Mooie tekeningen laat je hier zien!

    groet,
    Pieter HA Witvliet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd leuk om nieuwe blogjes op Internet tegen te komen
    ik volg meestal blogjes dat te maken hebben
    met thuis, haken, koken en fotografie

    Bedankt voor het delen
    en nog een fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Madelief,

    Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik heb begrepen dat je wel een voorliefde voor de vrijeschool hebt, maar dat dat iets minder is wat Rudolf Steiner en de antroposofie betreft.

    Zou het kunnen dat dat is doordat de antroposofische school wel een paar zaken inhoudt die niet zijn gedicteerd door Steiner zelf, maar doorheen de jaren zijn geïntegreerd in de antroposofische school? De zaken die Steiner heeft gedicteerd worden vaak krampachtig vastgehouden en herkauwd, waardoor ze niet zo luchtig zijn; Zelf heb ik er al jaren mijn bedenkingen bij. http://www.antroposofia.be/steinerschool/wordpress/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leven, de antroposofie en de Vrijeschool heeft met beweeglijkheid en openheid te maken.
      Ik vind het leerplan nog altijd prachtig en denk nooit in zwart en wit, tenzij het over kunst gaat.
      Anonieme berichten vind ik lastig te beantwoorden, zeker als ze iets in twijfel willen trekken, bedenkingen hebben en over dicteren gaan.
      Iedere filosofie of levensbeschouwing verliest aan kracht als je stil blijft staan en alleen maar achterom kijkt. Of je er nu over blijft mopperen, of het slaafs blijft volgen......ik vind het beiden tijdverspilling.

      Verwijderen
    2. Wat vind ik dit een geweldig antwoord. Chapeau!

      Verwijderen
  4. De 'unknowm', Madelief, is Ramon de Jonghe/Verachtert.
    Hij heeft zich ten doel gesteld langs allerlei slinkse wegen Steiner, de antroposofie en de vrijescholen in diskrediet te brengen.
    Discussiëren met hem is inderdaad tijdverspilling.
    Ik heb zojuist weer naar je blog verwezen. Recent neurologisch onderzoek onderschrijft steeds meer de zin van activiteiten zoals ons vormtekenen voor de ontwikkeling van het (creatieve) denken.
    Groet,

    Pieter W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Commentaar op de kritiek van De Jonghe is nu hier te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen