dinsdag 9 april 2013

De rechte lijn.

Zingend worden de nieuwe eerste klassers welkom geheten aan het begin van het schooljaar.
Vanuit de kleuterklas lopen zij tussen een haag van kinderen door.
Op het hoofd een gouden kroon, in hun hand een zonnebloem.
Samen met hun ouders lopen ze de trap op en geven hun nieuwe juf een hand.

Welkom in de eerste klas
Wij wensen jou en elkaar
Een heel fijn jaar!

Die eerste dag in de eerste klas is natuurlijk een heel bijzondere dag.
Een van de dingen die je dan doet is: 'Het gesprek' voeren.

Je zou kunnen zeggen dat Het Gesprek het allereerste echte eerste klas-moment is.
'Waarom ben je op school?'
'Om te leren', zeggen dan alle kinderen.
En dan volgt een lange opsomming van wat de kinderen dan allemaal willen leren.
Ik weet nog dat één kind  eindeloos lang met zijn vinger in de lucht zat.
We hadden al van alles gehad en hij zei triomfantelijk : 'Wiskunde'.
Nou, daar had niemand van terug. Wiskunde.........

Na een mooie aanloop stel je dan ook de vraag:
'Wat is er allemaal recht in de wereld'.
Het raam, mijn tafel, het schoolbord, een hijskraan, een bloemstengel (er staan immers 20 zonnebloemen op een grote vaas!)
Het officiële moment breekt dan aan.
'Wie zou er een mooie rechte lijn op het bord kunnen tekenen?'
En dat gebeurt dan. Één voor één en in doodse stilte. Een rechte lijn, van boven naar beneden.
Bij elke lijn komt een naam te staan en aan het eind van de dag komen de ouders in de klas om al die lijnen te bewonderen.....
Hoe lang zal dit alles duren? Een uurtje? De dag duurt lang en er wordt ook nog veel gespeeld en getekend.
Effectieve leertijd heet dat. Iedereen luistert en iedereen let op.......Soms is 10 minuten effectieve leertijd al voldoende......kun je het een hele ochtend mee doen.




De rechte lijn.
Een heel jaar lang zal die lijn terugkomen. In het schrijven, in het tekenen en ook in het vormtekenen.



2 opmerkingen:

  1. In de pedagogische voordrachten en vele Duitse artikelen en ook veel Nederlandse over dit onderwerp wordt gesproken over 'recht und krumm' en in de vertaling dus vaak 'krom'. Ik heb hier gemotiveerd waarom ik liever over 'rond' spreek. Wat zeg jij in de 1e klas?

    BeantwoordenVerwijderen